امروز:  يكشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1451      ارسال شده در مورخه : شنبه، 21 مرداد ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



گزارش/

چرا انقلاب بحرین پیروز نمی شود ؟

ایران انا: در بحرین دو گروه معارض که حزبهای جنبش عمل اسلامی و الوفاق هستند در اعتراضات بیشتر به چشم می خورند، و از دلایل ناموفق بودن این انقلاب، متحد نبودن شیعیان و به خصوص این دو جنبش می باشد.



روح الله پورطالب: انقلاب مردم بحرین زمینه‌های مختلفی داشت. یکی از این نکته‌های مهم حکومت اقلیت بر اکثریت است. حکومت ما به مردم اعتماد ندارد.

آل خلیفه همه استراتژی خود را بر محور دور نگه داشتن اکثریت مردم از مراکز قدرت طراحی کرده است.لذا شما می‌بینید که تمامی ارکان وزاتخانه‌های کلیدی و مراکز امنیتی، انتظامی و نظامی در اختیار خاندان آل خلیفه و عوامل انهاست. در حقیقت این سیاست شیعیان را که اکثریت جامعه هستند مورد هدف قرار داده و آنها را از مراکز تصمیم گیری مهم و حساس دور نگه می‌دارد. این مساله نارضایتی سیاسی را دامن زده و به چالش سیاسی بزرگی در جامعه بحرین تبدیل شده است.

انقلاب بحرین یک قیام به تمام معنی مردمی است از این جهت که حضور گسترده و مداوم مردم در 15ماه گذشته در صحنه‌های مختلف نشان از عمق درخواست مردم برای تحقق این انقلاب است. مردمی بودن قیام مردم بحرین از این حضور فراتر رفته به گونه‌ای که هدایت مسیر انقلاب نیز در دست احزاب و گروه‌های سیاسی سابقه دار بحرین خارج شده و جوانان انقلابی از بطن مردم این عمل را بر عهده دارند و احزاب سیاسی حمایت و پشتیبانی از انقلاب را بر عهده دارند.

جمعیت وفاق ملی اسلامی که به زبان عربی  "جمعیة الوفاق الوطنی الإسلامیة" بزرگترین حزب بحرین است که در سال 2001 توسط اسلام‌گرایان شیعه تاسیس شد و از جمله بزرگترین گروه‌های معارض بحرینی است. از بعد تاریخی باید آن را میراث ‌بر جنبش احرار بحرین دانست که محرک اصلی اعتراضات سال‌های 1994 و1998بود.

ریاست جمعیت را هم اکنون شیخ "علی سلمان" برعهده دارد و دیدگاه حاکم بر جمعیت این است که برای ساخت کشوری پیشرفته باید به حاکمیت مردم در تمام موسسات حکومتی روی آورد و از این حیث شعار “آزادی و عدالت و برابری را بر اساس اصول و مبادی اسلامی ” سرمی‌دهد.

همانگونه که گفته شد، این جمعیت بزرگترین جریان معارض بحرین بشمار می‌آید و در پارلمان این کشور دارای 18 نماینده است که در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم حاکم علیه معترضین بحرینی رسما از پارلمان استعفا کردند.

در مقابل یکی دیگر از پرطرفدارترین گروهای معارض بحرینی جنبش عمل اسلامی است. این جریان در اواخر دهه هفتاد تاسیس شد و در آن زمان به جریان "شیرازی‌ها" معروف شد که منتسب به آیت‌الله "محمد شیرازی " مرجع تشیع بود و ادامه جبهه اسلامی آزادی بحرین بشمار می‌آید که در سال 1981 متهم به تلاش برای انقلاب علیه دولت وقت بحرین شد.

این جمعیت در 2002 اعلام موجودیت کرد اما چهار سال بعد موفق به ثبت رسمی در وزارت دادگستری گردید. هرم تشکیلاتی این جمعیت متشکل از دبیرخانه ( متشکل از11 عضو بدون رئیس که دبیر کل آن را رهبری می‌کند)، کمیته‌های فرعی: سیاسی، رسانه‌ای، اقتصادی، منطقه‌ای، توسعه وحقوقی می‌باشد، مجمع عمومی آن هر یک سال یک بار با حضور 300 تا 400 عضو از 900 عضو رسمی آن تشکیل می‌گردد.

چندی پیش دادگاه بحرین این حزب را به دلیل تلاش برای کودتا در سال 1981 متهم است ، منحل اعلام نمود.

این جنبش انتخابات سال 2002 را تحریم کرد و در انتخابات سال 2006 هیچیک از کرسی های پارلمان را بدست نیاورد اما در اعتراضات شعله ور شده در فوریه 2011 در راستای جنبش های اعتراض آمیز جهان عرب شرکت کرد.

بعد از انحلال این جنبش توسط دادگاه، جوانان 14 فوریه در بیانیه ای اعلام کردند که حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، از مدت‌ها پیش به دنبال منحل کردن این جمعیت و شماری دیگر از جمعیت های مخالف بود، اما آمریکا به حمد دستور داد از این کار خودداری کند زیرا جمعیت عمل از مهم ترین و تاثیرگذارترین جمعیت های تشکیل دهنده انقلاب بحرین است.

در این بیانیه تاکید شده است که آمریکا درصدد بود از طریق مذاکره با رهبران این جمعیت، که شماری از آن ها در زندان و شماری دیگر در میان انقلابیون هستند، زمینه سازش میان انقلابیون و رژیم را فراهم کند؛ اما شیخ محمد علی المحفوظ، از رهبران این جنبش، طرح ها و پیشنهادات تشریفاتی آمریکا را برای اصلاحات در بحرین نپذیرفت.

هواداران انقلاب فوریه بحرین هم زمانی انحلال جمعیت عمل را با ترور نافرجام آیت الله نمر باقر النمر در العوامیه به صورت معناداری مرتبط دانستند و تاکید کردند که آیت الله نمر دقیقاً زمانی هدف قرار گرفت که وزیر کشور بحرین در منطقه الشرقیه در عربستان سعودی حضور داشت. در ادامه این بیانیه آمده است انحلال این جمعیت و ترور نافرجام آیت الله نمر هر دو با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته و علت آن این است که آمریکا از کسب هرگونه موفقیت در ضربه زدن به محورمقاومت در منطقه ناکام مانده و تصمیم گرفته است از طریق درگیر شدن با مخالفان هدف خود را که ابقای رژیم های دست نشانده در کشورهای عربی است محقق سازد.

هواداران انقلاب 14 فوریه اصلی‌ترین علت انحلال این جمعیت را پیروی آن از اندیشه های انقلاب امام خمینی و آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران، و خط استکبارستیزی و استبدادزدایی دانستند و تاکید کردند که آمریکا و استکبار جهانی به این نتیجه رسیده اند که خط انقلابی و شیعیان منطقه نقشی اساسی در بیداری اسلامی در منطقه دارند به همین سبب به مقابله با این خط  روی آورده‌اند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که انحلال جمعیت عمل اسلامی سبب افزایش محبوبیت این جمعیت میان مردم و انقلابیون شده و برای همه محرز شده است که علت انحلال آن پایبندی به اهداف و اصول و ارزش های انقلاب 14 فوریه بوده است.

دکتر راشدالراشد، از رهبران جنبش عمل اسلامی، این نظر را دارد که جمعیت الوفاق اسلامی از سال 2006 همواره از اقدام خود در مشارکت در انتخابات دفاع کرده است. اما جناح مخالف همواره بر این اعتقاد بوده است که اوضاع بدتر شده و استبداد ال خلیفه افزایش یافته است.

 بعد از تحولات تونس و مصر عده‌ای از جوانان و همچنین گروه‌های مخالف 14 فوریه را به عنوان روز انقلاب انتخاب کردند و در مخالفت با این اوضاع از طریق فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی مردم را به اعتراض دعوت کردند.

 اعتقاد بر این بود که شرایط منطقه‌ای و داخلی بحرین باعث می‌شود که نارضایتی‌ها گسترش پیدا کند. بعد از اینکه عده‌ای از مردم شهید شدند الوفاق ابتدا عضویت در مجلس را به حالت تعلیق در آورد و بعد از پنجشنبه خونین بطور دسته جمعی از مجلس استعفا دادند. با این وجود الوفاق هنوز به سقوط نظام باور ندارند و گمان می‌کنند راه اصلاحات هنوز باز است.

همچنین نظر دکتر راشد الراشد این است که بین جمعیت وفاق ملی و جنبش عمل اسلامی اختلاف وجود دارد، به طوری که یکی از دلایل دستگیر نشدن مسئولین حزب الوفاق را که تا به حال توسط آل خلیفه همین دلیل همراهی الوفاق با آل خلیفه می داند.

این دو جنبش مطرح در بحرین، دیدگاه های متفاوتی دارند به طوری که هر کدام سهم خود را بیشتر در انقلاب بحرین می دانند، اگر این دو حزب بتوانند، با اتحاد بیشتری پا به میدان مبارزه علیه حکومت دیکتاتوری آل خلیفه بگذارند، بی شک به موفقیتی عظیم دست پیدا خواهند کرد.

گروه بین الملل/ حوزه آسیا و اقیانوسیه

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1427-91


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پیدا و پنهان سیاست روسیه در سوریه  [ شنبه، 28 مرداد ماه، 1391 ] 4566 مشاهده
 احمدی نژاد با اقتصاد ایران چه کرد؟  [ يكشنبه، 18 فروردين ماه، 1392 ] 1552 مشاهده
 بان کی مون با رهبری دیدار و گفت و گو می کند  [ چهارشنبه، 8 شهريور ماه، 1391 ] 3100 مشاهده
 دکتر نوری: حضور حماسی مردم شوش معنا دار بود  [ شنبه، 13 اسفند ماه، 1390 ] 8395 مشاهده
 دولت برای مهار گرانی ها تصمیم گیری كند  [ شنبه، 1 مهر ماه، 1391 ] 3172 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب